ABD, Lübnan'daki Ateşkesi Denetlemek İçin Yeni Bir Mekanizma Kurdu: İsrail Dışlandı
2 dk okumantv-dunya
PAYLAS:

ABD Merkez Komutanlığı (CENTCOM), Lübnan'daki çatışmaları ve ateşkes sürecini denetlemek amacıyla yeni bir izleme mekanizması kurduğunu duyurdu. ABD ile İran arasında İsviçre'de yürütülen müzakerelerin ardından şekillenen bu yeni yapıya İsrail'in dahil edilmemesi, Tel Aviv yönetiminde ciddi endişelere yol açtı.
İsmi açıklanmayan bir ABD'li yetkili, CENTCOM'un Lübnan'daki şiddeti sona erdirmek ve çatışma durumunu eş zamanlı olarak incelemek için harekete geçtiğini belirtti. Bu adımın, ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio'nun İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu ve Lübnan Cumhurbaşkanı Joseph Aoun ile gerçekleştirdiği telefon görüşmelerinin ardından atıldığı vurgulandı. Yetkili, iki egemen devletin barış ve güvenlik için bir yol bulmalarını sağlamayı hedeflediklerini ifade etti.
İsrail basınında yer alan haberlere göre, Tel Aviv yönetiminin bu yeni mekanizmanın dışında bırakılması hükümet kanadında şok etkisi yarattı. Kanal 12 televizyonunun üst düzey bir yetkiliye dayandırdığı haberde, Netanyahu'nun karar sonrası "panik içinde" olduğu ve diplomatik bir karşı girişim başlattığı öne sürüldü.
Söz konusu yeni yapının, 2024 yılında kurulan ve içinde İsrail, Fransa ile Birleşmiş Milletler'in de bulunduğu eski sistemin yerini alacağı belirtiliyor. Yeni denetleme mekanizmasının ABD, İran, Lübnan, Katar ve Pakistan temsilcilerinden oluşması planlanıyor.
Bu stratejik değişikliğin temelinde, Katar ve Pakistan'ın arabuluculuğunda İsviçre'de gerçekleştirilen ABD-İran müzakereleri yatıyor. 21 Haziran'da tamamlanan ilk tur görüşmelerde, 14 maddelik bir mutabakat zaptının uygulanmasına dair teknik detaylar masaya yatırıldı. Tarafların, nihai bir anlaşmaya 60 gün içinde ulaşılmasını öngören bir yol haritası üzerinde uzlaştığı bildirildi.
İranlı yetkililer, Lübnan'daki çatışmayı sonlandırmak adına yürütülen görüşmelerde önemli ilerlemeler kaydedildiğini doğruladı. Tahran yönetiminin, kurulacak bu yeni ateşkes izleme mekanizmasına resmi bir temsilci göndereceği ve ABD heyetleriyle teknik görüşmelere devam edeceği açıklandı. Bölgedeki diplomasi trafiğinin önümüzdeki günlerde daha da hızlanması bekleniyor.
Ortadoğu'daki bu yeni güvenlik mimarisi ve ABD-İran yakınlaşması, Türkiye'nin bölgedeki diplomatik stratejilerini ve güvenlik politikalarını dolaylı olarak etkileyecektir.
Bölgedeki istikrarın artması, Türk şirketlerinin Lübnan ve çevre ülkelerdeki ticari ve müteahhitlik faaliyetlerini olumlu yönde etkileyebilir.
Türkiye, bölgesel dış politikasını ABD-İran ekseninde kurulan bu yeni dengeye göre yeniden kalibre etmek durumunda kalabilir.
Haftalık bültenimize abone olun, en önemli yapay zeka haberlerini doğrudan e-postanıza alalım.



