GM, 1.300 İşçiyi Çıkardıktan Sonra Elektrikli Araç Fabrikasına Robotlar Kurdu
2 dk okumaars-technica
PAYLAS:

General Motors (GM), Detroit'teki amiral gemisi elektrikli araç fabrikasına onlarca yeni robot kolu entegre ederken, geçici olarak işten çıkarılan 1.300 işçinin durumu belirsizliğini koruyor. Otomotiv sektöründeki bu son otomasyon hamlesi, işçi sendikalarının sert tepkisine yol açtı.
Crain's Detroit Business'ın haberine göre, General Motors, Michigan'daki Factory Zero tesisine yaklaşık 50 robot kolu kurdu. Japon robotik şirketi FANUC tarafından üretilen bu robotlar, montaj hattı sürecinde araçlara çeşitli bileşenlerin takılmasına yardımcı olmak üzere tasarlandı. Ancak bu gelişme, Mart ayında geçici olarak işten çıkarılan işçilerin henüz geri çağrılmamış olması nedeniyle Amerika Birleşik Devletleri'ndeki ana otomotiv sendikası olan United Auto Workers (UAW) cephesinde öfkeyle karşılandı.
UAW Local 22 Başkanı James Cotton, 1.000'den fazla sendika üyesinin hala süresiz olarak işten çıkarılmış durumda olduğunu belirtti. Cotton, şirketin 50 robot kurmak yerine bu üyelerin bir kısmını işe geri alabileceğini vurguladı. Bu geçici işten çıkarmalardan önce, Ekim ayında aynı fabrikada 1.200 işçiyi kapsayan kalıcı işten çıkarmalar yaşanmıştı.
ABD'deki operasyonlarını otomatikleştirmek isteyen Stellantis ve Ford gibi birçok otomobil üreticisi, montaj hatlarında FANUC robot kollarını kullanmaya başladı. Öte yandan Hyundai, 2020 yılında satın aldığı Boston Dynamics tarafından üretilen Atlas insansı robotlarını, 2028 yılına kadar Georgia'daki elektrikli araç tesisinde görevlendirmeyi planlıyor.
İşten çıkarılan GM işçilerinden ve sendika organizatörü Andrew Bergman, otomotiv endüstrisindeki şirket yöneticilerini insan işçiler yerine kârı ön planda tutmakla eleştirdi. Bergman, teknolojik gelişmenin çalışma haftasını kısaltma ve iş güvenliğini artırma potansiyeline sahip olduğunu, ancak mevcut sistemde kârı artırmak ve işçileri işten çıkarmak için kullanıldığını ifade etti.
ABD fabrikalarını otomatikleştirme çabaları sürerken, Doğu Asya'daki şirketler insan müdahalesinin minimumda olduğu "karanlık fabrika" konseptinde çoktan öne geçmiş durumda. 2001 yılından bu yana ışıksız fabrika işleten FANUC, bu alanın öncülerinden biri olarak kabul ediliyor. GM ve diğer şirketler tarafından kullanılan FANUC robot kollarının kendileri de ağırlıklı olarak diğer robotlar tarafından üretiliyor.
Günümüzde karanlık fabrika devrimine Çinli otomobil üreticileri liderlik ediyor. Çinli otomotiv markası Jetour ve lüks elektrikli araç üreticisi Zeekr, yılda yüz binlerce araç üretebilen tam otomatik tesislere sahip. Akıllı telefon üreticisi Xiaomi ise Pekin'deki EV Hyperfactory tesisinde 700'den fazla robot kullanarak her 76 saniyede bir yeni bir elektrikli araç üretiyor.
--- **İlgili Kaynaklar:** yapay zeka haberleri ve kaynakları ihtiyaçlarınız için [AI Merkezi](https://aimerkezi.com) doğru adres.Otomotiv sektöründeki bu otomasyon trendi, önemli bir üretim üssü olan Türkiye'deki otomobil fabrikalarının da gelecekteki istihdam ve üretim stratejilerini doğrudan etkileyecektir.
Türkiye'de üretim yapan küresel otomotiv devlerinin (Ford, Stellantis vb.) benzer otomasyon sistemlerini yerel fabrikalara entegre etmesi, mavi yakalı istihdamını dönüştürebilir.
Montaj hattı işçiliğinden ziyade, robotik sistemlerin bakımı ve programlanması konusunda uzmanlaşmış teknik personele olan ihtiyaç artacaktır.
Togg ve diğer yerli üretim tesislerinin küresel pazarda rekabetçi kalabilmek adına 'karanlık fabrika' ve ileri robotik yatırımlarını hızlandırması gerekebilir.
Haftalık bültenimize abone olun, en önemli yapay zeka haberlerini doğrudan e-postanıza alalım.



